Att ha en politisk åskådning

 

Jag skriver i vanliga fall en massa dravel på den här bloggen. Korta, ytliga fragment om ingenting.

 

Jag tänkte bli allvarlig för en gångs skull. Och ta upp lite politik.

 

Innan jag gör detta ska en viktig poäng klargöras. Jag är inte extremt politiskt insatt. Jag kan inte redogöra för sakfrågor utifrån olika partier. Jag tänker dra min helhetssyn på politiken uifrån min upplevelser.

 

Att prata om politik och sin egen syn på politik är nästan tabubelagt. Jag kan för mitt liv inte begripa hur människor inte kan stå för vilket parti som har ens sympatier. Människor kan facebooka ut 27.000 bilder på sina barn som inte ens har ett val om de vill finns på nätet för alltid eller inte. Man kan skriva att man blivit dyngrak och råkat kräkas på väg hem från krogen. Man kan twittra att man är allvarligt sjuk. Redogöra för händelser som enligt svensk lag är straffbart helt öppet för samtliga att ta del av.

 

Men vad man röstar på?

 

Nej för fan. Sånt är ju hemligt. Man har väl integritet liksom.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jag är född i en röd familj. Om det spelar in idag har jag ingen aning om.

 

Jag är stolt över att vara uppväxt i ett samhälle där alla människor har i princip lika villkor. Skolan är i princip gratis. Med gratis pratar jag om skattebeskostade förmåner. Vi har asfalterade vägar. En sjukvård som alla kan ta del av, oavsett inkomst.

 

Allt utifrån skattepengar. Människor som jobbar och tjänar bra betalar för ett väfärdssamhälle. Inget konstigt med det. Människor som lever på sjukpenning betalar skatt procentuellt utifrån det. Alla människor bidrar. På sitt sätt utifrån sina förutsättningar.

 

Sedan 6 år så har en blå regering tagit över. En regering som gick till vinst med sin slogan ”det ska löna sig att jobba”.

 

En liten väckarklocka kanske är på sin plats. Det har ALLTID lönat sig att jobba. Och kommer alltid att göra. En person som lever på a-kassa/sjukersättning kommer aldrig få mer pengar än någon som arbetar. En meningslös slogan med andra ord.

 

De blå säljer in sin politik med att varje arbetande svensk man och kvinna i snitt kommer få ut 1000:- mer efter skatt. (observera att jag inte har några siffror, 1000:- är ett antagande som i snitt borde ligga i närheten av verligheten, möjligen är det mer än så). Tusen kronor. Per person. Vi pratar alltså om människor som  exempelvis tjänar 26tkr/månad och som nu alltså istället för att få ut 18.000 får ut 19.000.

 

Låter ju trevligt sådär. Men hur ser matten ut bakom detta?

 

Vi har idag nästan 5 miljoner sysselsatta svenskar enligt SCB. Det innebär att staten genom jobbskatteavdraget går miste om miljarder.

 

Per månad. (total kostnad är 82 miljarder sedan Alliansen tog över. 82!)

 

Hur väljer du regeringen att finansiera detta?

 

Jo, genom utfösäljning av statliga bolag. Utförsäljningen skulle ju som bekant användas till att betala av statsskulden. Har statsskulden då minskat? Svaret är nej. Pengarna går till att sänka skatterna för de som i dagsläget har det bäst i samhället – de som arbetar.

 

Ska det inte löna sig att arbeta undrar ni? Självklart ska det det. Och som jag skrev tidigare så GÖR DET DET. Det kommer alltid löna sig att arbeta. Men att det gör det ännu mer idag på beskostnad av de som har det sämst gör mig innerligt förbannad.

 

Utförsäljningen av statliga bolag(och efter kritiken utförsäljningen av aktier i statliga bolag för att få in pengar men ändå stå som ägare) är ändå bara en del av intäkterna som bekostar skattesänkningarna.

 

En stor del kommer även från de hårdare kraven kring sjukförsäkringen. Försäkringskassan har idag förtoendeläkare som överprövar läkarutlåtanden. Vi har alltså personer som är allvarligt sjuka som går till sin läkare och får ett intyg som i värsta fall säger att individen inte är arbetsför mer. Försäkringskassan godkänner i vissa fall inte detta. Vad blir resultatet? Jo, vi har en person som är svårt sjuk som inte får pengar från sjukförsäkringen och heller ej ersättning från a-kassan då Arbetsförmedlingen i dessa fall ej kan bedöma dessa personer som arbetsföra.

 

(Till detta ska tilläggas att jag ser ner lika mycket på bidragsfuskare som personer som infört dagens politik. Bidragsfuskare som försöker hitta varje kryphål för att gynna sig och de sina maximalt, oavsett hur bra ställt de har det. Det finns händelser det senaste halvåret som gör att jag skäms å andra personers vägnar. Min poäng är att myntet har 2 sidor)

 

Åter till de sjukskrivna med allvarlig problematik som står utan arbetsförmåga. Står utan sjukförsäkring. Står utan a-kassa. Resultatet?

 

Försörjningsstöd nästa.

 

Men! Tänk på att resten av samhället i snitt får ut 19.000 rent. Istället för 18.000:-.

 

Jippe-kay-yey vi kan äta oxfile´ den 24:e även denna månad.


Kommentarer
Postat av: Jens

Word!

(Själv är jag född i en vit familj)

2012-09-28 @ 09:48:04
URL: http://farsaikoping.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Najs! Då ser jag fram emot en hederligt beskattad Jelzingrogg nästa gång vi kommer till Köping

2012-09-28 @ 13:55:58
Postat av: Mellgren

Ok, jag tycker inte om allt som denna regeringen gör, men tycker heller inte om allt som förra regeringen gjorde. Under förra regeringens politik så gick jag från arbete till arbetssökande med a-kassa och sedan till jobb med lägre lön än vad jag fick i ersättning från a-kassan.

Nu är jag en sådan person som klättrar på väggarna om jag inte har ett arbete, så jag valde jobb och lägre lön än arbetssökande med högre a-kassa.

Efter detta hade jag mer förståelse för de personer som faktiskt skiter i att ta ett jobb när man kan få ut mindre pengar genom att arbeta än att sitta hemma och rulla tummarna (mellan jobbsökandet alltså).

Med detta sagt rättfärdigar jag inte alla utförsäkringar som gjorts, men jag skulle önska en blandning av politiken....

Jag har röstat både rött, blått och grönt genom åren. Jag köper inte allt som ett parti föreslår, vilket inte alltid gör det lätt när det är dags för val.

2012-09-28 @ 18:16:33
Postat av: Robban

Att inte köpa allt som ett parti står för köper jag. Dock är ramarna så pass tydliga och skillnaderna så pass stora mellan partierna att det enligt mig bör vara väldigt enkelt att se vilken politik man sympatiserar för. Jobb som ger en lägre ersättning än a-kasseersättning på samma arbetsutbud är extremt ovanligt idag och kassan godtar även att arbetssökande tackar nej till dessa jobb utan påföljder. Är inte ett utbrett problem. Men kul att se dig här Mellgren.

2012-09-28 @ 20:40:47
Postat av: Petra

Så bra sagt!
Jag tycker det är på tiden att fler bloggare & Facebookare tar upp lite politik och faktiskt funderar på var man står. Bra där! Om fler gjorde detta kanske människor fick upp ögonen och tänkte ett steg längre än näsan räcker... När jag har skrivit om annat på FB än vad jag har ätit eller gjort och faktiskt kommenterat sådana händelser som är i min mening viktigare så så bryter man mönstret på nåt sätt. Fejjan är ju till för att visa upp en perfekt fasad, inte använda till att väcka oppinioner.....

2012-10-01 @ 17:50:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0