Ja hörrni


Hur sammanfattar man den här natten? Herregud vilken underhållning. Och vilken känsla vid avgörandet. Som jag skrivit tidigare är det få saker som berör mig så som stora idrottsögonblick. Blev några glädjetårar när de intervjuade tränare Rönnberg efter segermålet kan jag lova.

Vi låter Leifby sammanfatta detta istället, som måste vara den skönaste journalisten vi här. (Trots att han är en klon av Lilja) Här är hans livekommentering inatt. Börja läs nerifrån:


05:09
Marcus Leifby: 
SVERIGE ÄR VÄRLDSMÄSTARE... vi har väntat 31 år på det, och vi fick vänta ungefär lika länge på ett svenskt mål i finalen, men det kom tillslut, den ryska muren raserade och allt är Mika Zibanejads förtjänst, det är han som sticker fram näbben i sudden och avgör, fri med Makarov.

Jag är helt slut, jag har inte röra mig, jag kan inte prata, jag hör ingenting, jag har tappat känseln i fötterna och hade Gollum sett min kroppshållning hade han tyckt synd om mig.

Jag lämnar er nu, jag viker in årorna, men jag kommer tillbaka, jag ska göra JVM varenda år fram till pensionen och ytterligare ett par år efter det. Jag jobbar ideellt, jag skriver på ryska, jag startar upp ett hockeylag i Kambodja, jag gör precis vad som helst för att göra om det här.

Over and out, godmorgon och godnatt, ni är..... nu firar vi Trettondagsafton i Saddledoooouuuuuuuuuum!

Kram.

/Leifby


04:55
Marcus Leifby: 
Nä, jag får inte ur mig någonting vettigt...



   


4:50
Marcus Leifby: 
Gomorron Sverige, när börjar det? Jag är uppe i varv. Jag behöver Matte Nyström här nu, jag vill höra honom analysera danska reformer, testa tysk yogurt och röka jugoslaviska smuggelcigaretter i morgonsoffan, skönt tillbakalutad, med fötterna på bordet.



04:45
Marcus Leifby: 
31 års väntan är över... Sverige är juniorvärldsmästare i hockey igen. Senast var det Åslin, Sundström, Öhling – den här gången heter våra hjältar Friberg, Forsberg, Gustafsson och Zibajenasjniauhr-någonting. Jag har tappat det, jag blev dyslektiker på kuppen och nu är det bara att... jag, vad gör man? Går ut och sätter upp hängmattan? Svingar sig lite i tvättvindan? Gräver ett hål? Jävlar vilken match, jävlar vilken skön avslutning... och snart nationalsång.
fredag 6 januari, 2012 04:45 Marcus Leifby
04:41
Marcus Leifby: 
Förlåt mig men... Nu firar vi Trettondagsafton i Saddledoooouuuuuum!
fredag 6 januari, 2012 04:41 Marcus Leifby
04:41
Marcus Leifby: 
Känner ni hjärtklappningen... KÄNNER NI!?




 







Marcus Leifby: 
Det är inte klokt... från ingenstans får Zibanejad ett friläge, han går ut till vänster, får Makarov i en sidledsförflyttning och han sprätter upp pucken i taket! Vilken avslutning, vilken match, vilken helt vansinnigt sjuk... grej.
fredag 6 januari, 2012 04:40 Marcus Leifby
04:39
Marcus Leifby: 
ZIIIIIBAAAAAANEEEEEEJAD!
fredag 6 januari, 2012 04:39 Marcus Leifby
04:39
Marcus Leifby: 
JAAAAAAAAAAAA FÖR I..... SVERIGE ÄR VÄRLDSMÄSTARE I JVM! FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ 31 ÅR OCH DET ÄR... ZIBANEJAD!
fredag 6 januari, 2012 04:39 Marcus Leifby
04:38
Marcus Leifby: 
JAAAAAA! SVERIGE VINNER! ZIBBE! FRIIIIII!
fredag 6 januari, 2012 04:38 Marcus Leifby
04:38
Marcus Leifby: 
Sverige ner igen.. och så ut av Ryssland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0